najwamf

Disclaimer


Assalamualaikum et bonjour.

May Allah grants you with all His blessings, loves and prosperities

EXIT



Entries About Link Stuff

Rewind



Credits

Basecode by: Aina Syaza
Editor: Amel Jasmeen
Owner: Usui's
Others:   
Ukhuwah. Relationship or Friendship ?
Assalamua'laikum warahmatullahi wabarakatuh

p.heartache


Ukhuwah.  Yeah, ukhuwah also means relationship between two or more. Famously called as friendship. Not that so called "RELATIONSHIP". Never mind, memang nak cakap about both pun. Friendship. Friendship ni ibarat "Kita mulakan ukhuwah kita dengan ummul kitab Al-Fatihah dan kita abadikannya hingga ke jannah." Relationship. I mean that so called relationship. Alaaaah, yang boyapren dengan gilapren tu. Haa, this kind of relationship ni ibarat "Kita mulakan ukhuwah kita dengan ummul kitab Al-Fatihah dan kita akhirinya dengan tasbih kifarah dan sural wal-asr." Eh, eh ada ke cemni ? Takde maknanye nak start menda haram dengan ummul kitab segala. Apa pun saya bagi analogi je. Tak faham ? Meh direct teruslah. Kalau friendship yang ikhlas, ukhuwahnya terjalin kerana ketulusan dan diredhai. Maka tidak mustahil berkekalan hingga ke akhirat. Kan ? Tapi kalau that relationhip yang berlandaskan nafsu semata-mata, tanpa redha, tak halal pun. Maka pasti putus di tengah jalan. Silap-silap terbabas, tak sempat break pun. Haaaa, dah acano tu ? Faham kan ? Alaaah, buat-buat faham dahlah.

Teman,
Andai Muhammad kisah sebuah kesempurnaan,
Andai Laila Majnun kisah sebuah percintaan,
Andai Qabil Habil kisah sebuah persaudaraan,
Andai Umar kisah sebuah pemerintahan,
Andai dunia kisah sebuah penipuan,
Andai akhirat kisah sebuah perhitungan,
Maka kau dan aku,
Kisah sebuah persahabatan.

Teman,
Tika dulu kau bersuka bersamaku,
Tika dulu kau berduka bersamaku,
Kini kita bersemadi bersama. 

Aku salah kau betulkan,
Aku menangis kau lapkan,
Aku rebah kau bangunkan,
Aku sakit kau selamatkan,
Beginilah persahabatan.

Yang ni mesti ramai pernah dengar kan ? sahabat sejati sampai bila pun akan kekal. Insyaallah. Tapi, ada tak yang pernah dengar puisi kedua ni ? *Angkat kening*

Teman,
Andai Laila Majnun itu serasi,
Andai Romeo Juliet itu fantasi,
Andai Adam Hawa itu suami isteri,
Maka aku dan kau manis lagi.

Teman, 
Dulu kau merajuk bersamaku,
Dulu kau jeles bersamaku,
Kini benci kau dan aku.

Aku salah kau marah,
Kau salah aku marah,
Hari-hari makin parah,
Kata-kata kau manis sekali,
Kalah madu asli,
Ahh boleh jalanlah,
Semuanya dustalah !


Kaaaaaaaan ? Sahlah dusta. Ish, ish, ish. Astaghfirullah. Relationship or Friendship ? Pick. Heaven or Hell ? It's simple. Wallahua'lam.


Allah kata haram,haram. Niat tak menghalalkan cara hokey ?


Older Post | Newer Post