najwamf

Disclaimer


Assalamualaikum et bonjour.

May Allah grants you with all His blessings, loves and prosperities

EXIT



Entries About Link Stuff

Rewind



Credits

Basecode by: Aina Syaza
Editor: Amel Jasmeen
Owner: Usui's
Others:   
ISLAM, A way of life
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh



Makan. Ada caranya.
Minum. Ada caranya.
Belajar. Ada caranya.
Bermain. Ada caranya.
Bekerja. Ada caranya.
Tidur. Ada caranya.
Marah. Ada caranya.
Gembira. Ada caranya.
Sedih. Ada caranya.

TITIK. Pokoknya, semua berkaitan hal duniawi wa akhirat semuanya ada caranya. Ada penerangan. Ada asasnya. Semuanya, dijelaskan melalui satu mukjizat Allah. Al-Quran. Melalui sunnah Rasulullah s.a.w. Semuanya siap dari A-Z. Kenapa tak mahu ikut ? Kenapa tak mahu baca ? Kenapa tak mahu kaji ? Kenapa nak sangat jadi JAHIL ? Yaaaaa. Zaman dah maju. Kenapa generasinya tidak maju ? Malah kembali ke zaman JAHILIAH. Sudah, sekarang siapa kuno hah ?

"Tudung labuh. Baju longgar. Besar gedabak. Stokin aiyer, kau tak panas ke ? Fesyen tahun bila nih ?"

Orang yang cakap cemni, jangan dimarah. Jangan ditengking. Jangan dimaki. Jangan bergaduh. Kalau idok, samo eh mu dengan dio. Bergaduh dengan orang yang jahil tiada guna. Soal dia balik.

"Kain singkat, terdedah sana sini. Baju ketat. Ades, zaman jahiliah balik ke dik ?"

Katakanlah, ada seorang yang non-muslim bertanya tentang Islam. Dia membezakan antara orang-orang Islam, apa kamu buat ?

"Kenapa ada muslim yang tak bertudung ? Kenapa ada yang tak solat ?"

Apa anda nak marah dia ? Nak kutuk balik dia ? Naa ah. SALAH SALAH SALAH ! Nabi tak ajar kita KURANG AJAR dengan kaum lain bukan ? Aih aih aih. Tell you what ? Reverse psychology-kan orang yang bertanya.

"Kenapa ada kristian yang tak pergi church setiap hari Ahad ? It's the same. Human's aren't perfect. Ada yang benar-benar Islam dan ada yang sekadar Islam di nama."


Nak lebih-lebih, ana masih jahil. Jadinya, sila rujuk tafsir dan hadis-hadis untuk lebih pengetahuan. Please Muslims, rajinkan diri anda mengkaji Al-Quran. TOLONG TOLONG TOLONG jangan kembali ke zaman jahiliah. Orang cakap sejarah jangan diulang kan kan kan ? Haip. Ini mesti tak khatam Sejarah Tingkatan 1 eh ? Belajar sejarah untuk ambik iktibar, so that kesilapan tak diualang kan. Next entry will do. Ilalliqa'


Islam is my lesson. Muhammad is my teacher. Dunia is my exam. Akhirat is my result.


Older Post | Newer Post