najwamf

Disclaimer


Assalamualaikum et bonjour.

May Allah grants you with all His blessings, loves and prosperities

EXIT



Entries About Link Stuff

Rewind



Credits

Basecode by: Aina Syaza
Editor: Amel Jasmeen
Owner: Usui's
Others:   
Again. Propaganda.
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh

Blog de Beethoven-crache-sur-Bac - You sometimes think you want to disappear, but all you really want is to be found. - Skyrock.com 
Credit : weheartit.com

Sigh. Told ya I hate propaganda brotha.
Please please oh please. Stated 'Proganda tak dibenarkan'. Do you by any chance don't understand or what huh ?

Anon-not-so-anon,
Good thing that I know you but may not know better than He do. Cuma nak cakap, beware. Tak semua apa yang keluar dari mulut kita diterima orang dan tak semua kata-kata orang kita terima ye dok ? Aku pun bukannya baik sangat. Banyak kali jugak orang terasa. Ya know people ain't perfect. Tapi satu benda yang aku belajarlah. Lemme tell you this, bear in mind k.

Ada tiga jenis orang dalam situasi soalan inche tu ye.
Firstly, orang yang mahu tapi tak mampu.
Second, orang yang tak mahu walaupun berkemampuan.
Third, orang yang berkeputusan atas dasar tahap kemampuannya.

Aku bukannya baik sangat sampai tergolong dalam jenis yang kedua dan ketiga. Kadang tersasar jugak dalam jenis yang pertama. Cumanya, aku tahu bila aku perlu fikir semula dan semula. Boleh jadi satu hari aku teramat baik dan boleh jadi satu hari aku teramat nakal. Hati gua tak tetap jugak bro. Kerana Dia Yang Maha Membolak-balikkan Hati. Soalan kau tu memang bikin gua sentap. Bukannya aku tak nak jawab soalan tak bertapis kau tuh, sudahnya aku makan hati. Kang terbalas lain jadinya.

"Dapat straight A mak ayah bagi apa ? Takkan tak bagi apa kot."

One question. Apa perlu kau tanya soalan cenggitu ? Tera nak jawab soalan tu bolehlah lagi. Boleh je aku jawab 'Belum lagi kot.' atau 'Tak tahu lah.' atau 'Taktau nak minta apa.' atau 'Kena bagi ke ?' Tapi statement last kau tuh buat aku rasa, aiyo bro lu silap compile sentence lah. 

Bukannya aku baik sangat sampai tak meminta, tapi serba serbi rasa menjelma tahu. Kang terminta terpaksa menyusahkan umi abah pulak kan. Mampu atau tak itu soal lain. The thing is, aku baru bagi straight A. Itupun baru dalam PMR. Baru 15 tahun hidup, setakat result tuh nak dibandingkan dengan umi abah yang hidup berpuluh tahun bela aku memang tak tertandinglah. Ada hati nak meminta ye dok. Again. Aku tak cakap aku baik, tapi dah Allah bolak-balikkan hati aku. Memang aku ada meminta, sungguh memang ada. But I changed mah mine. Lagipun He knows better. Kotlah benda yang aku nak tu bertambah memudaratkan aku ke apa kan. Mana tahu esok lusa dapat yang lagi baik, kan. 

So, aku rasa better soalan tak-berapa-sedap-nak-dengar tuh kau tanya aku sorang sudahlah. Jangan ditanya pada org lain ye. Aku pun hangat-hangat tahi ayam je gagah tak menyerang. Dibuatnya aku meroyan, memang tak menahan kau kang. Mungkin niat di hati nada kau lain, tapi yang keluarnya lain. Aku faham, aku faham. No one's perfect a'ite ? Maaf jugak kalau aku tersalah sangka.

One thing people, bukan untuk kau je, untuk aku dan untuk semua. It's about 2014, takkan nak kekalkan akal-tak-berapa-nak-matang kita tuh ? Asal dapat result bagus je memang wajib ke minta something kat parents ? Soalan cenggitu di abad ini, aku rasa lame lah. Nak dijadikan budaya ke hape ? Delete. Delete. Delete. Tak kata pun bagi hadiah tu salah. In other way, some parents bagi as appreciation. Tapi tak eloklah kita nak meminta kan. And others, mohon janganlah ditanya soalan cenggitu. Boleh jadi orang yang "don't care" tetiba jadi "care" terlebih pulak. Let say, dia memang bukan jenis yang meminta and tak kisah pun dapat ke tak dapat apa pun ke. But one day this person said the thing you said. And dia jadi "Haah why selama ni mak ayah aku tak bagi apa pun ?" Kang dia jadi orang yang meminta pulak. Sigh. Wise once said 'Memberi lebih baik dari meminta' rite. 

Huish panjang lebaq. Akhir kata, stop propaganda-ing okey ? Say 'Okey' tau. Dengar tau. Ingat tau. Propaganda is never good hokey. #AntiPropaganda #SayNoToPropaganda Tajdid. Tajdid. Tajdid. 

O Allah, give me strength. Give them strength. 





Older Post | Newer Post